Tuesday, September 14, 2010

Meh.La.Mai


Assalamualaikum!!~ (baca dalam nada Ustat Hot.fm)

Sekarang dah raya kelima. X payah dok berharap entry pasal
raya aku cz aku x dak satu gambaq or cerita pun yg nk ditunjuk kn kt angpa suma. Aku nk ckp pasal halal haram sikit. Ye, aku tahu, pasti ramai yg bergegas nk klik pangkah bila nmpk bab agama sikit kn? Chill lah weyh, asyik sibuk duniawi je. Apa kata kita isi rohani pulak? :]

Disebab kan terlalu banyak sgt masa dirumah, aku dok rayau2 fb org lain. Tgk picture, apa mcm, kalau hemsem blh mengorat ke hapa. Tiba2 aku terbukak seseorang punya profile. Meh, aku bg nama dia E ok? Si E ni photo album dia, fulamaaak! Penuh dengan gambar duit! Kaya mak nyah, kaya! Tapi sikit pun aku x excited tgk duit2 tu cz aku kurang berkenan dengan cara si E dapat duit. Dia main macam MLM gitu lah. X taw apa MLM? Alah, yg main downline2 tu. Nk taw lebih2 p google. Aku pun baru je google td.

Ok, sambung cita. E ni, poket dia, perggh, sumpah kaya aku ckp. Duit berkepuk2. Pernah la jugak E ajk aku join, tp aku x berminat, cz aku mls main mnde2 gini. Nyusah kan nk carik2
downline pulak. So, td aku p tgk photo2 dia, aku jumpa lah ayat2 yang kasi hati comel aku ni musykil sedikit. Meh2, aku quote and paraphrase sikit ayat E. Kang tiru bulat2 kata plagarize pulak. (Ehem, mengaplikasikan BEL342). Beliau kata:

"Buat business yang boleh menguntungkan, bila difikir-fikirkan, tak best lah kalau rezeki ALLAH ni tak dikongsi. TAMAK nama nya tu. So sesiapa yang BENAR-BENAR SERIUS untuk mengubah masa depan mula sekarang, contact je saya. K
ita share bagaimana nak dapatkan REZEKI ALLAH ni dgn cara yang BETUL. Memang betul, semua rezeki Allah yg bagi, yang penting kita sebagai manusia, berusaha dan terus berusaha serta tawakal atas usaha yang kita buat daripada terus menunggu dan berharap pada Nya without effort."
Bila aku baca betul2, aku terasa. Memang BETUL sangat kah cara mereka ni carik rezeki? Dan, business yg blh menguntung kan? Pada pandangan aku, business mksd nya cm berniaga lah kan. Tapi aku takut pulak ada org kata aku ni bodoh, padahal business mksd nya lain. So, aku pegi google translate. Daaaan, TADA!!

Ye!!! Pandai jugak aku ni cakap omputih ye?

Ok, sebenar nya bila baca ayat td, hati aku terdetik. Ye, mmg Islam menggalakkan perniagaan. Tapi blh ke dapat keuntungan tanpa usaha? Kalau dok busy jari korg kesana sini menaip kt keyboard, handphone mahupun typewriter, untuk memujuk rayu org lain jadi downline korg. Adakah itu dikira usaha? Ntah, bg aku tidak. Unless korg blh tunjuk kt aku titik peluh usaha korg tu. Aku kurang pasti, halal kah keuntungan yg diperoleh yg bukan dr usaha ni? Jadi aku pun pergi menuntut ilmu di google.

And

GARIS PANDUAN TINGKAH LAKU ETIKA ISLAM DALAM PERNIAGAAN memberitahu aku bahawa, setiap keuntungan haruslah diperolehi melaui usaha! Ini adalah etika berniaga didalam Islam. Ok, let say, kita langgar etika ni. Means, kita dpt untung dgn x berusaha. Langgar etika = X amanah lah right? Bila x amanah, halal ke untung tu? Pk lah sendiri. Bg aku, taaak.


Dalam satu artikel bertajuk Usahawan Melayu Perlu Menghayati Budaya Niaga Islam, aku terjumpa sesuatu yang blh menambah kan pemahaman aku tentang konsep berniaga.

X boleh nk copy&paste, sumpah aku malas nak salin.

Bila, baca artikel ni, aku bertambah musykil lagi, apa jadah kebajikan yg sistem MLM ni bagi kat masyarakat? Rupa2 nya, ada MLM ni ada dua style. (X taw ada bapa sbnr nya, aku taw dua je xD) Satu yg main downline je, satu yg main downline tp jual product. Alah, mcm Amway suma tu lah. Ok, yg halal adalah MLM yg no 2 tu, yg 1 tu dikatakan haram atau mengundang syubhah! Sbb aku baca dekat artikel, Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM.


Jadi, berbalik kepada kisah si E, no offence ok, kalau kau terbaca! I'm not talking bout you. Because aku x taw pun mcm mana 'business' kau ni berfungsi. Since, aku x berminat lgsg nk dengar apa jua penerangan yg kau cuba nk beri psl skim kau ni. Haha. Aku just ckp psl skim2 lain lah, yg sah2 kerja nya senang je, carik downline dan dapat duit. DUIT RIBA!

Si E ckp lagi:

"Ada orang kata, rezeki tu Allah yg tentu kan, tapi bila ditanya. Hidup hanya sekadar makan gaji. Nak bg mak ayah RM300 tiap-tiap bulan pun menggigil tangan. Nak makan pun bercatu, tengah bulan buat kira2. Itu kehidupan yg dibanggakan."

MasyaAllah, x rasa ke kau dah menghina org yg berpendapatan rendah? Fine, kau dah kaya, then jgn merendah2 kn org yg memilih jalan susah untuk dapat kan duit. Jangan compare org mcm ni dgn kau. Apa dosa org makan gaji? Aku rasa lg better drpd org2 yg main bnda2 syubhah mcm MLM ni. Sbb, bagi aku apa taw? Makan gaji, buat kerja halal. Sah2 duit yg diorg nk kasi ank bini and parents mkn tu halal jugak. Biarlah menggigil macam mana pun tangan nya. Daripada, buat job yg x diyakini halam haram nya keuntungan kita tu. Gagah mana pun tangan kita nk kasi duit kt parents kita, tp kalau dah nama nya duit hasil riba tu, haram lah jugak. Aku lg prefer tangan menggigil time nk kasi duit RM300 kt parents sbb gaji x berapa nk ummph, dr menggigil satu badan pikir halal ke x duit yg kita kasi mak ayh kita tu. Aku lg bangga hidup bersederhana dengan duit halal ats usaha kita dr, hidup kaya dengan duit riba!
Lagi sekali aku cakap, no offence! Siapa2 yg buat job MLM ni, jangan terasa dan membidas aku x tentu pasal. Ni pandangan aku sahaja. Belog aku, sukati aku lah nk tulis apa tak? Kalau ada kawan2 yg teringin nk msk MLM ni, tp ragu2 better rujuk pada yg betul2 pakar. Seperti mufti dan sebagai nya. Sebab byk percanggahan pendapat dr ustaz2 tentang MLM ni. So, jgn rujuk mana2 ustaz, p tanya teruih mufti apa fatwa psl MLM ni ok? Kalau nk senang, jd mcm aku. Sebelah mata pun x pndg MLM. :]
Akhir kata, tengok ayat ni:

لا يبع في سوقنا إلا من قد تفقه في الدين

Ertinya : "Jangan seseorang kamu berjual beli di pasar kami, kecuali ia telah mendalami ilmu (hukum) agama tentangnya" ( Riwayat Tirmidzi, no 487, hlm 129 ; Albani : Hasan)

Erti kata lain, don't start apa2 jenis business pun unless sume selok belok agama psl business yg kau nk buat tu, kau tahu. Sebagai contoh, MLM ni, dah x tahu kan? X yah la join :]

p/s: NoOffence!NoOffence!NoOffence!NoOffence!NoOffence!
p/s: Byk gila aku buat research psl bnde ni. Kalau study kan bagus? X pe, belajar ilmu agama sikit :]

12 comments:

amaa said...

okay feeqa, tabik spring aku kat kauu :)

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

haha, pasai pa ttba nk tabik spring ni amaa.

DOLCEshasha said...

ahhha , duet haram bek takyah kan .

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

behtoiii.

dylakamil said...

pasal downline ni sbnrnya aku tak kaji sedalam kau ni. Heheh. tp aku pernah selidik psl downline ni sbb mostly budak mktb aku main dan aku pun hmpir terjerumus sama tp sempat mengucap panjang sbb aku malas nk cari downline satu, dua, aku malas nk dpt duit dgn cara ni. infinity downline yg aku hampir masuk dulu sistem dia sama je mcm mlm ni. dalam islam, kalau berurus niaga kita harus ada barang. bukan main duit rolling nonstop mcm ni. bila aku tny org yg main, "apa brgnya" dorg kata sistem komputer. lebih kurg mcm it. tp, setelah aku selidik dekat fb, ada org cerita pasal sistem komputer yg diurusniagakan tu. sistem tu ada pasal benda yahudi or something, aku sendiri tak igt yg pastinya, HARAM. jadi, fikir fikirkan la yg lain tu before masuk downline. sebelum dpt duit yg haram tp kaya, lebih baik pendapatan rendah asalkan halal :)

hamzah ian said...

wa..

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

dyl: waaah, pnjg ulasan. haha. i like. haa, terbongkar pulak lg satu unsur2 haram si MLM nih kan. tula, sapa yg rasa nk try tu. hati2 lah

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

hamzah, apa wa2.

Rabiatul Adawiyah said...

Aku pun tak tahu sangat, yang aku tahu memang HARAM. Hahaha. Main kutu tak haram. (:

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

sape plak kata main kutu haram? xD

beruang said...

join yg mizi pnya ja..
konfem x haram...
haha

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

amcm kau blh kompom sgt?